25.03.2019 r.Kontynuacja edukacji z Odnawialnych Źródeł Energii - wycieczka
W dniach 4 i 5 kwietnia uczniowie kl.IV technikum elektrycznego, mechatronicznego i budowlanego wzięli udział w drugiej wycieczce edukacyjnej w ramach realizacji projektu „Wiedza i doświadczenie naszym atutem” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego poprzez Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 Poddziałanie: 8.5.1 Podniesienie jakości kształcenia zawodowego oraz wsparcie na rzecz tworzenia i rozwoju CKZiU. Celem wyjazdu było poszerzenie kompetencji naukowo - technicznych uczniów poprzez zapoznanie z budową, organizacją i funkcjonowaniem zakładów produkujących energię w sposób konwencjonalny i niekonwencjonalny. W ramach wycieczki młodzież zapoznała się z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii takich jak wiatr, biomasa, słońce, geotermia oraz z pracą elektrowni konwencjonalnej.
Uczestnicy zwiedzili Elektrownię Połaniec jest to elektrownia węglowa, która jest, położona we wsi Zawada koło Połańca. Elektrownia o mocy 1882 MW brutto, składa się z siedmiu bloków energetycznych o mocy od 225 do 240 MW opalanych węglem przy współspalaniu biomasy oraz "Zielonego Bloku" o mocy 225 MW, opalanego w 100% biomasą. Zastosowana w nim jednostka stanowi największy na świecie blok energetyczny opalany biomasą, pochodzącą ze zrębków drzewnych (80%) i odpadów rolniczych. Blok jest w stanie wyprodukować energię, która wystarczyłaby na zasilenie 600 tys. gospodarstw domowych i odpowiada za około 25% krajowej produkcji prądu z paliwa biomasowego. Uczniowie zapoznali się z podstawowymi urządzeniami wytwórczymi elektrowni takimi jak kotły energetyczne, turbiny parowe, generatory, transformatory blokowe, w tym 1 transformator 110 kV, 3 transformatory 220 kV, 4 transformatory 400 kV, co umożliwia przesyłanie energii o różnym poziomie napięciowym. Dowiedzieli się o sposobach ograniczania emisji SO2 i pyłów do atmosfery poprzez stosowanie odsiarczania spalin oraz problemami związanymi z chłodzeniem elektrowni, posiada ona bowiem otwarty układ chłodzenia – bezpośrednio z rzeki Wisły. Zwiedzili nastawnię główną czyli nowoczesne centrum sterowania, które pozwala na zarządzanie wszystkimi procesami produkcyjnymi z jednego miejsca. Zwiedzanie elektrowni zajęło około 1,5 godziny uczniowie byli zaskoczeni ogromem różnorodnych urządzeń jakie są potrzebne do pracy tak dużego kompleksu energetycznego, piątego największego w Polsce.
W ramach wycieczki młodzież zapoznała się z zasadą działania elektrowni wiatrowej i odwiedziła Farmę Wiatrową Iłża. Na terenie farmy znajduje się 27 nowoczesnych turbin, każda o mocy 2 megawatów. Wysokość wiatraków to 150 metrów, a sama łopata ma długość 45 metrów. Wszystkie turbiny są połączone podziemnym kablem, który dociera do stacji transformatorowej, gdzie odbierana jest wyprodukowana energia elektryczna. Całość jest w stanie zapewnić oświetlenie dla 30 tysięcy mieszkań. Energia wytworzona w ten sposób zaliczana jest do ekologicznych, niepowodujących emisji szkodliwych gazów i spalin do atmosfery.
Innym sposobem wykorzystania zasobów odnawialnych jest pozyskiwanie ciepłej wody z ziemi. Uczniowie mieli możliwość odwiedzenia miasta Ryki, które uważane jest za obszar nadający się do rozwoju geotermii głębokiej. Na terenie gminy odbywają się głębokie odwierty na głębokość 5065-5605 m, gdzie woda geotermalna ma temperaturę od 152°C-168°C , można ją wykorzystać do dostarczenia ciepła dla dużych obiektów lub dla wielu małych odbiorców. Oprócz ciepłych wód podziemnych miasto Ryki słynie z produkcji serów.
W ramach wyjazdu edukacyjnego młodzież uczestniczyła w ciekawym wykładzie pani Agaty Witorożec z Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach na temat „Rośliny energetyczne wykorzystywane w biogazowniach”. Prelegentka wyjaśniła cel stosowania biogazowni zasadę ich działania, rośliny nadające się do produkcji biogazu, wady i zalety tego typu instalacji. Uczniowie pogłębili wiadomości dotyczące wykorzystania biogazu do produkcji energii elektrycznej i cieplnej. Po wykładzie zwiedzili piękny, rozległy Park Pałacu książąt Czartoryskich wykonany w stylu angielskim, z zabytkowymi obiektami takimi jak Domek Gotycki, czy Świątynia Sybilli- budowla w kształcie rotundy z kolumnami. W parku można było również odpocząć na ławeczkach i delektować się budzącą się do życia przyrodą, podziwiać dumnie spacerujące kolorowe pawie i skoczne rude wiewiórki.
Opiekę nad uczestnikami wycieczki sprawowali nauczyciele: Renata Walczak, Jacek Garus i Stanisław Łabęcki.
Renata Walczak